فاکتور نوعی سند تجاری محسوب می شود که فروشنده آن را با توجه به خرید صورت گرفته برای خریدار در ازای دریافت وجه صادر می کند. اصولا در هر فاکتور، مواردی همچون مشخصات خریدار، تاریخ خرید، نوع کالا، قیمت برای واحد و قیمت کل درج می شود. در فاکتورها نوع پرداخت نیز لحاظ می شود.

انواع فاکتور:

فاکتور رسمی دارایی:

نوعی فاکتور می باشد که شکل و فرمت آن از سوی اداره دارایی ارائه شده است و تمام شرکت هایی که دفاتر خرید و فروش دارند موظف می باشند تا از این نوع فاکتور برای خریدارن خود استفاده کنند. اصولا این نوع فاکتور در قطع A4 چاپ و صادر می شود و دارای مشخصات کامل خریدار و فروشنده می باشد. این مشخصات عبارتند از نام کامل شرکت، آدرس، تلفن، کد ملی شرکت، کد اقتصادی، شماره ثبت، کد پستی و ...

فاکتور فروش:

نوعی فاکتور می باشد که شکل و فرمت آن کاملا اختصاصی می باشد و با توجه به سلیقه و نیاز شما طراحی و چاپ می باشد. محدودیتی از نوع سایز چاپبی برای فاکتور فروش وجود ندارد و در هر سایزی می توان چاپ کرد.

قبض :

اصولا قبض جهت دریافت وجه و یا ورود و خروج کالا از انبار و ... به کار می رود. اصولا سایز قبض ها 10×21 و بصورت دسته چکی می باشد. دارای 2 قسمت می باشد که از وسط پرفراژ دارد که یک قسمت را تحویل میدهید و قسمت ته قبض را برای بایگانی نگه میدارید.


فاکتور


مفاهیم رنگ و برگه در چاپ فاکتور:

منظور از تک رنگ، 2 رنگ و چهاررنگ (تمام رنگی) در چاپ فاکتور، نوع چاپ طرح شما می باشد و ربطی به رنگ کاغذ استفاده شده در فاکتور ندارد. می توانید طرح خود را بصورت تک رنگ مشکی یا سورمه ای، 2 رنگ مشکی و قرمز و یا همچنین تمام رنگی چاپ کنید. منظور از فاکتور 2 برگی، 3 برگی و 4 برگی، تعداد برگ با یک شماره ثابت می باشد. مثلا فاکتور 3 برگی دارای 3 برگ فاکتور با یک شماره است که این 3 برگ 3 رنگ متفاوت دارد. انتخاب تعداد برگه بسته به نیاز شما دارد. مثلا در فاکتور 2 برگی: برگ اول مشتری و برگ دوم بایگانی

رنگ کاغذهای فاکتور:

برگ اول در چاپ فاکتور حتما سفید است و بقیه برگه ها می تواند زرد، آبی، صورتی و سبز باشد.


نوع کاغذ در فاکتور:

چاپ فاکتور با کاغذ تحریر 80 و الوان 60 : برگ اول تحریر 80 سفید و برگ های بعدی کاغذهای رنگی 60 گرم می باشد. در این نوع فاکتور باید از کاربن بین کاغذها استفاده کرد و امکان پرینت گرفتن روی کاغذ 60 گرم وجود ندارد زیرا در پرینتر جمع می شود.

چاپ فاکتور با کاغذ تحریر 80 و الوان 80 : برگ اول تحریر 80 سفید و برگ های بعدی کاغذهای رنگی 80 گرم می باشد. در این نوع فاکتور باید از کاربن بین کاغذها استفاده کرد و امکان پرینت گرفتن روی تمام برگ ها وجود دارد. اصولا از این نوع فاکتور جهت چاپ فاکتور رسمی دارایی استفاده می شود.


چاپ فاکتور با کاغذ کاربن دار (کاربن لس) : تمام برگهای این نوع فاکتور (سفید اول و رنگی های بعدی) 60 گرم می باشند. نیازی به استفاده از کاربن در این فاکتورها وجود ندارد و خود کاغذها دارای کاربن است. این نوع فاکتور برای فاکتور فروش بسیار مناسب می باشد.


شماره فاکتور و پرفراژ:

شماره فاکتور بصورت سری و فقط عدد با دستگاه ملخی و با رنگ قرمز چاپ می شود. شماره جزء رنگ چاپ محسوب نمی شود. این نوع شماره گذاری مورد تائید اداره دارایی است. تمام شماره ها بالای فاکتور سمت چپ زده می شود.
پرفراژ نقطه چین هایی است که باعث راحت کنده شدن فاکتور می شود و برای فاکتور فروش به کار می رود. در کارهای عمودی پرفراژ بالا و در فاکتورهای افقی پرفراژ سمت چپ زده می شود. اگر بخواهید فاکتور شما پرفراژ شود باید نوشته های  شما از لبه کار 1.5 سانت فاصله داشته باشد تا بتوان بالای پرفراژ را منگنه و صحافی کرد. در صورتی که نیاز به پرفراژ نباشد کار شما چسب خواهد شد و نیازی به فاصله نیست.

چاپ شاپرک مرکز تخصصی طراحی و چاپ فاکتور، لیوان کاغذی و بروشور در ایران می باشد. شما می توانید نیازهای چاپی خود را با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت چاپ کنید.


https://shaparakgroup.com/faktor